Cosmin Petre - blog cu subiecte interesante și despre oameni de succes!

26 ianuarie, 2021

Legea compostului



Până nu demult mă duceam pentru o anumită perioadă la țară  și îmi aduc aminte vacanțele petrecute acolo, mai ales cea de vară.

Știți și voi că oamenii obișnuiesc să scape de frunze, crengi sau alte gunoaie de prin curte dându-le foc.

Nu voi ascunde că și eu am dat foc la mormane de frunze, crengi și chiar peturi sau alte lucruri din diverse materiale. Chiar dacă din asta se făcea o grămadă de fum, pot să îți spun că nu îmi păsa absolut deloc și nici nu mă gândeam că aș fi vreun poluator, chiar dacă de multe ori la sfârșitul zilei eram afumat și transpirat tot.

Nici nu pot să zic că era cineva de prin vecini deranjat de ceea ce făceam că era privit ca un lucru absolut normal. Toți făceau asta și mai ales toamna și primăvara când acolo acesta era un mod de a face curat. 

Totuși odată s-a întâmplat să fac o tâmpenie, nu că focul nesupravegheat s-ar fi extins și era să declanșez vreun incendiu, dar nu mai știu exact ce anume am ars, dar undeva spre seară s-a lăsat un pic de ceață iar fumul s-a lăsat odată cu ea. Aerul era irespirabil și mă uitam pe câmpul de spatele casei cu se lasă un fel de smog, ce a ținut vreo câteva ore. În curte aveam câteva fire de roșii și din cauza fumului roșiile s-au înnegrit. 

Iată că uneori nu ne gândim la ceea ce facem și putem provoca pagube fără să vrem. 

Legea compostului


Protecția mediului este un lucru foarte serios și este extrem de important ca fiecare din noi să ajungem să conștientizăm acest lucru.

Dar până ca oamenii să facă lucruri din propria lor inițiativă și să fie conștienți exact de ceea ce fac, autoritățile se văd nevoite să ia măsuri drastice și să creeze o legislație de protecție a mediului. S-a ajuns până la tratate internaționale deoarece protejarea planetei este o problemă care este importantă pentru taote statele lumii. Eu ca absolvent de drept trebuie să vă spun că se studiază chiar o materie denumită dreptul mediului.

Ceea ce am povestit eu mai devreme este un exemplu negativ și oarecum existența unor legi cum este legea compostului, care interzice printre altele arderea deșeurilor vegetale în propria gospodărie și prevede amenzi, pentru peroanele fizice între 400 și 800 de lei până la 20.000 de lei pentru persoanele juridice. Această lege am înțles că este o transpunere a unei directive europene, prin urmare eram obligați să o implementăm.

Totuși deși sunt o persoană care este conștientă de nevoia de a proteja mediul și știu foarte bine, având în vedere ceea ce am povestit că în trecut am făcut rău, deși în acele momente nu prea îmi dădeam seama că e grav ce fac, totuși nu pot să nu am niște nemulțumiri.

Principala preocupare este: dacă deșeurile vegetale ar trebui colectate selectiv, s-a creat oare și un sistem bine pus la punct? Mai mult ca sigur că nu este bine că mai întâi cei care fac legile s-au gândit întâi la amenzi și nu și dacă oamenii au alternative.

În România există două zicale foarte proaste care nu pot decât să aducă doar deservicii: "fac ce vreau la mine în curte " și "vrem o țară ca afară". Prima omite faptul că atunci când prin ceea ce faci deranjezi sau produci pagube altuia nu îți este permis să faci acel lucru. A doua arată mentaliatatea că afară se procedează într-un anumit fel și prin urmare așa ar trebui să fie și la noi. 

Sunt convins că în orice țară civilizată, oamenii știu foarte bine ce au de făcut și că sistemul de colectare selectivă a deșeurilor este foarte bine pus la punct.

Dar oamenii de la țară încă nu se descurcă la capitolul colectare selectivă în privința gunoaielor, iar acum să îi pui să facă asta cu resturile vegetale pare o adevărată nebunie. La mine la țară mai mult decât niște pubele improvizate pentru colectarea PET-urilor eu nu am văzut. Și mai e o așa zisă platformă de gunoi, adică o mică zonă cu ciment, lângă un drum de căruțe unde fiecare aruncă ce vrea și când vrea.

Mai am o nemulțumire: povestea cu poluarea mi-a adus aminte de un episod: acum un an și ceva am fost într-o excursie la Iași cu un an și ceva, am fîcut o oprire la o benzinărie de la marginea municipului Pașcani. Aerul de acolo era irespirabil, din cauza unui miros pestilențial. Am căuat eu ceva pe net, că ar fi de la fabrica Rompak, care produce drojdie, dar prea mult nu se vorbește despre asta. Oare cei responsabili au fost amendați, s-a luat vreo măsură. La fel de îngrijorat sunt și față de depozitele ilegale de deșeuri din jurul Bucureștiului care au făcut de multe ori aerul irespirabil și am pățit nu odată să deschi fereastra și să simt miro s de fum. Sunt mai mult ca sigur că îi vom vedea pe comisarij gărzii de mediu amendând țăranul simplu, care din nepricepere și din lipsă de alternative își va arde gunoaiele în curte, dar pe cei ce reprezintă adevărata problemă nu îi va deranja nimeni.

Deasemenea aș vrea să văd rezolvată problema râurilor și lacurilor pline de gunoaie, ce este o problemă de foarte muți ani de zile. Pe lânga rușinea pe care o avem față de turiștii străini care sunt nevoiți să vadă așa ceva, problema ecologică este reală și extrem de gravă. Și chiar mă preocupă subiectul, dovadă că recent am scris un articol despre plastic. 

Repet, nu spun că nu este bine și civilizat că am adoptat această lege, însă înainte de a face educație prin amenzi ar trebui să ne gândim la alternative, altfel nu vom face decât o afacere din adunat amenzi. Și nu m-ar mira ca unii cu spirit de inițiativă să preia materia primă și să facă combustibil pentru centralele pe peleți, adică să facă bani la propriu pe frunzele din curtea omului.


Pagina principală



Niciun comentariu: