Cosmin Petre - blog cu subiecte interesante și despre oameni de succes!

08 noiembrie, 2022

Cărțile între foi și ecrane


Îmi plac discuțiile despre viață și acum ceva timp stăteam de vorbă cu un prieten. Nu aș spune că era vorba chiar filosofie, dar la un moment dat am ajuns la un consens: că lumea este guvernată de o singură lege, cea a echilibrului.

Acum nu despre ce este această lege la modul general aș vrea să menționez  acum ci să particularizez. De ce? Păi trăim într-o eră a tehnologiei. Și nu poți să nu te întrebi, cum facem ca echilibrul din viața noastră să existe și în acest caz. Uneori pare că exagerăm cu uitatul în ecrane. Și eu nu fac excepție, de ce să mint.

Am stat într-o zi când eram plictisit și m-am gândit, că așa fac eu în momentele mele de răgaz, mă gândesc la tot felul de chestii și mi-am amintit și de discuția avută cu prietenul meu, despre care v-am spus.  Și brusc m-a lovit ideea de face o paralelă: cărți vs. toate felurile de dispozitive din jurul nostru.

Timp de mii de ani cărțile astea au transmis informație. Chiar mă întrebam , oare fără ele am fi ajuns aici? Categoric răspunsul este nu! Fără ca toate cunoștințele să fie puse între două coperți, tipărite sau scrise de mână multe din descoperirile și invențiile noastre s-ar fi pierdut.

Dar tehnologia a ajuns în ziua de azi ajuns să suplinească de multe ori o carte. Așa de simplu e să dai un click să cauți informația de care ai nevoie. E de bine sau e de rău?Și una și alta aș zice. Din nou legea echilibrului e aplicată cu succes.

Unii ar crede că nu vom asista la dispariția cărților. Dar nu este de loc așa, ba chiar să știți că văd mai ales în mijloacele de transport în comun multă lume citind. Ele cărțile au ținut cu deasemenea să se adapteze, exact ca speciile de animale și plante în natură, care se încăpățâneză să nu dispară odată ce li se schimbă mediul de viață.

Rezultatul acestei adaptări menționate de mine sunt cărțile în format electronic. Brusc acest lucru mi-a amintit de ceva. De vremea când eu eram doar un elev de clasa a-VII-a. Aveam un profesor de fizică căruia îi plăcea să abordeze o serie de multe alte subiecte pe lângă materia predată. Iar unul din ele a fost de existența acestor tipuri de cărți. Lui i se părea o invenție extraordinară și ne spunea că japonezii au așa ceva. Că ar vrea ca elevii să nu se mai care în spate cu toate manualele după ei și să poarte un dispozitiv unde să fie stocate toate cărțile pentru toate materiile. Nouă ni se părea SF atunci și pe bună dreptate, căci să ai calculator atunci era o raritate,  de Internet nici nu mai vorbim.

Iată că am ajuns în epoca unde cărțile digitale sunt o realitate și chiar ceva obișnuit. Oare este bine să dispară de tot? Unii ar zice da alții nu. Unii sunt conservatori, alții vor schimbare. Iarăși echilibru. Eu aș spune că ambele au și avantaje și dezavantaje. Plăcerea de a răsfoi o carte din foi nu poate fi înlocuită. Pe de altă parte dacă ești acel gen de persoană care citește mult și nu prea ai spațiu, devine o problemă. Sau dacă ești pasionat de citit și pleci în vacanță, dar nu mai ai prea mult loc în bagaje. Poate cărtile citite de pe un ecran să obosească vederea ar fi un dezavantaj, dar spațiul economisit, compensează în mod evident.

Am fost plăcut surprin să descopăr că Editura NICULESCU are o colecție bogată atât de cărți clasice cât și de cărți în format electronic. Trebuie să vă spun că am luat efectiv la întâmplare la răsfoit site-ul acestei edituri mai mult mânat de curiozitate. Și nu am făcut deloc o alegere rea. 

În ceea ce mă privește, aș vrea să știți că mie îmi plac foarte mult un anumit gen de cărți și anume cele de dezvoltare personala și am fost plăcut surprins să găsesc aici o ofertă interesantă de titluri pe care de-abia aștept să le citesc.




Cred că voi achizționa și cărți tipărite și electronice, fie că este vorba în cazul celor din urmă de audiobook sau e-book.

Iată mai jos un exemplu de audiobook:




L-am sunat pe prietenul meu să îi recomand și lui editura și i-am zis: cred că și în acest caz avem nevoie de echilibru, între cărțile tipărite și cele în format electronic. Nu vreau să mă laud, dar mi-a dat dreptate. Putem găsi satisfacții la ambele. Cel puțin așa cred eu.

Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2022, ediția de toamnă

Pagina principală


Niciun comentariu: