Cosmin Petre - blog cu subiecte interesante și despre oameni de succes!

15 februarie, 2020

Se restaurează Conacul Cantacuzino-Pașcanu



Eu, așa cum am scris și cu altă ocazia atunci când am dedicat un articol mai puțin cunoscutului monument al BanatuluiCastelul din Banloc , sunt foarte revoltat de atitudinea distrugătoare a nepăsării față de anumite clădiri cu valoare fie prin arhitectura lor, dar și prin istoria din spatele acestora.

Anii comunismului, despre care încep să aflu tot mai mult au contribuit la începutul degradării unor astfel de monumente. Se pare că de acestă soartă ar fi avut parte și un conac ce a construit de renumita familie boierească a Cantacuzinilor și anume Conacul Cantacuzino-Pașcanu.

Pur și simplu am văzut la televizor o știre referitoare la el, în care spunea că a fost transformat pe timpul regimului comunist în școală și chiar cinema. Apoi a fost distrus în incendiu  Nu am putut sta de o parte. Evident că primul meu gând a fost să caut știrea pe net. - Știre conac Cantacuzino 

Aș vrea ca cei care sunt pasionați deoptrivă de istorie sau de călătorii să se intereseze despre istoria acestei familii și deasemnea, dacă nu au făcut-o deja să viziteze Castelul Cantacuzino de la Bușteni. Eu am avut ocazia să îl vizitez într-o excursie, dar îmi pare rău că nu am reușit să rămân din păcate cu ceva poze de acolo.

A mai existat o tentativă deoarece doream să îl revizitez, dar din nu a fost să fie și nu din vina mea ci a unui eveniment organizat acolo nu s-a putut. Puteți vedea ce s-a întâmplat puteți citi aici Poate voi să aveți noroc!

Ce au în comun cele 3 obiective cel de la Banloc, Conacul Cantacuzino- Pașcanu și Castelul din Banloc? Păi în primul rând că au fost naționalizate în anii comunismului și li s-au dat tot felul de întrebuințări necorespunzătoare toate menite să le degradeze( din fericire pentru cel de la Bușteni, transformat în sanatoriu pentru boli respiartorii a supraviețuit). În al doilea rând nepăsarea pentru celelalte două după revoluție.

Dar deși în acest articol vorbesc despre doar 3 exemple de clădiri cu o semnificație importantă și da cei care nu ați citit încă despre cea de la Banloc veți uimiți despre ceea ce veți descoperi cu privire la ea, nepăsarea și disprețul față de clădiri de patrimoniu a fost și este una generalizată, deaceea și în titlul articolului la care mă refer am scris că nu este doar povestea unui castel.

Eu voi continua să sper că demersul lăudabil al Ministerului Culturii să fie un început și poate chiar pentru Castelul din Banloc. Putem învăța cu siguranță de la alții, care știu să prețuiască ceea ce au, să restaureze și să valorifice din punct de vedere cultural și turistic diverse monumente.

Niciun comentariu: